Thursday 20 December 2012

Medische misser?

Een jaar geleden ben ik geopereerd aan mijn knie. Achteraf ben ik niet helemaal tevreden over het resultaat. Ik heb dan ook veel vragen over de operatie. Ik was onder narcose en kan me er niets van herinneren. Misschien is er wel iets misgegaan. Kan ik het medisch dossier inzien?


 BRUGGE - Een Belgische baby van 8 maanden oud overleden aan de gevolgen van een medische blunder. De jongen was vorige week tijdens een routine-operatie een te grote dosis toegediend lachgas. Hij bleef achter met hersenletsel en werd kunstmatig coma. Maandag overleed hij in het ziekenhuis.

De baby onderging ooroperatie in de Onze-Lieve-Vrouw Ter Linden ziekenhuis in Knokke-Heist. Hij zou krijgen buizen geplaatst en poliepen waren verwijderd. Het was de eerste operatie op een nieuwe operatiekamer. Bij het ontwaken uit de narcose krijgen de jongen, genaamd Jasper, een mengsel van lachgas en zuurstof. Door onbekende oorzaak was van de dosis te hoog gehalte aan stikstofoxide, waardoor hij een hartstilstand.

Jasper werd na de operatie overgebracht naar een ziekenhuis in Brugge, waar hij overleed maandag. Er is een strafrechtelijk onderzoek naar het incident. Dat moet duidelijk maken of er sprake is menselijke fout of dat de gebruikte apparatuur in de operatiekamer was defect.

View the original article here

No comments:

Post a Comment